Jest wiele czynników, które mają wpływ na Twoją wagę. Oprócz tego jak się odżywiasz, czy i ile się ruszasz, duże znaczenie mają także kwestie genetyczne czy hormonalne. O ile na genetykę wpływu nie mamy, o tyle na nasz styl życia już jak najbardziej tak. 

Poprzez dostęp do szybkich dań, które możemy w 2 minuty podgrzać w mikrofalówce, albo fast foodów, które dostaniemy w 5 minut od zamówienia niestety nasz system żywieniowy pozostawia wiele do życzenia. Oprócz tego ilość codziennych obowiązków jest tak zatrważająca, że często nie wystarcza nam czasu na samodzielne gotowanie. Ostatnie 2 lata pandemii spowodowały na dodatek to, że ruszamy się znacznie mniej. Często codzienne dojazdy do biura zamieniliśmy na przejście 2 kroków z łóżka do biurka. Lodówkę mamy na wyciągnięcie dłoni, a i dzieci nie trzeba ze szkoły odbierać, bo mają zdalne lekcje… Zdecydowanie nie są to sprzyjające warunki do większej ilości ruchu i zdrowszego odżywiania. 

CO ZATEM MOŻESZ ZROBIĆ ŻEBY POMÓC SOBIE W UTRACIE WAGI?

Przede wszystkim zachować deficyt kaloryczny. Co to oznacza w praktyce? W praktyce oznacza to, że powinnaś przyjmować mniej kalorii niż “zużywasz” w ciągu dnia. Można to zrobić na 2 sposoby: albo jeść mniej albo zwiększyć wydatek energetyczny. Jak? Poprzez zwiększenie aktywności fizycznej. Zdaję sobie sprawę, że nie każdy lubi ćwiczyć, ale zachęcam wszystkich żeby spróbowali różnych aktywności, a na pewno znajdzie się taka która będzie sprawiała przyjemność.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA A UTRATA WAGI

Jak już wspomniałam aktywność fizyczna pomaga w gubieniu zbędnych kilogramów. Dzięki ruchowi zwiększamy nasz wydatek energetyczny, co – patrząc z punktu liczenia kalorii – jest kluczowe. Ale aktywność fizyczna to nie tylko, a przede wszystkim, nie w pierwszej kolejności spalanie kalorii. Aktywność fizyczna to przede wszystkim sprawność, kondycja, tkanka mięśniowa (jakże niezbędna do późnej starości) i większa odporność.

Pozostanie aktywnym w wieku seniorskim może przyczynić się do dożycia do późnej starości. Wszystkie badania wskazują na to, że osoby aktywne są mniej narażone na ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i żyją dłużej. Dlatego zdecydowanie warto się ruszać bez względu na to czy chcemy się odchudzać czy nie.

JAK TRENING SIŁOWY WPŁYWA NA UTRATĘ WAGI?

Trening siłowy jest jedną z lepszych form aktywności fizycznej. Oprócz tego, że dostępny jest właściwie dla każdego, to jest bardzo przyjemny i można go wspaniale urozmaicać. 

Chcę tu zaznaczyć, że trening siłowy nie musi koniecznie oznaczać treningu na siłowni. Jest to trening rozumiany jak trening oporowy polegający na stopniowym obciążaniu mięśni ciężarem zewnętrznym. Możesz go śmiało wykonywać również w warunkach domowych czy w studio treningu personalnego.

Taki rodzaj treningu poprawi naszą siłę, wzmocni nasze mięśnie, kondycję czy wytrzymałość. 

No dobrze, ale teraz zapewne pojawi się w twojej głowie pytanie: a co z treningiem cardio, skoro to właśnie taki trening podobno najlepiej odchudza?

Rzeczywiście trening typu cardio (marszobieg, nordic walking, bieganie, jazda na rowerze, pływanie itp.) spalają dosyć dużą liczbę kalorii. I jeśli spojrzymy na to z czysto matematycznego punktu widzenia: o to w odchudzaniu chodzi. Ale! Trzeba wziąć pod uwagę, że taki treningi nie mają za zadanie budowania tkanki mięśniowej, wzmacniania stawów czy gęstości kości. A, na dłuższą metę, to właśnie te czynniki pozwolą nam zachować wymarzoną wagę, a przede wszystkim sprawność. Wiedziałaś o tym, że 0,45kg mięśni spala ok. 10-20 kcal dziennie, podczas gdy tyle samo tłuszczu spala ich tylko 5? Dlatego tak ważna jest tkanka mięśniowa.

Kolejnym dość ważnym aspektem jest to, że trening cardio powoduje spalanie kalorii właściwie tylko w trakcie jego trwania. Natomiast nie dzieje się tak w przypadku treningu siłowego. Regeneracja mięśni i ich wzrost po wykonanym treningu czyli w trakcie spoczynku jest bardzo skutecznym spalaczem tłuszczu.

Podsumowując: Jeśli chcesz w zdrowy sposób stracić na wadze połącz zbilansowane odżywianie z treningami siłowymi i cardio. Do tego pamiętaj o dobrym śnie i regeneracji, a sukces gwarantowany!

Pod koniec kwietnia wydaję ebooka mówiącego o tym, dlaczego nie możesz schudnąć. Już teraz zapraszam Cię do zapisania się na mój newsletter, w którym m.in. poruszam tematy związanego z utratą wagi. Otrzymasz również zniżkę na zakup nowego ebooka.

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to