Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?

sty 11, 2021 | Blog, ​Psychologia, Uncategorized

Początek stycznia to zazwyczaj czas postanowień noworocznych.

Onet.pl poniżesz postanowienia wymienia jako te najczęściej występujące wśród Polaków:

  • Więcej się ruszać
  • Spędzać więcej czasu z rodziną
  • Zadbać o zdrowsze jedzenie
  • Schudnąć
  • Rzucić palenie
  • Rzucić używki
  • Znaleźć nowe hobby
  • Nauczyć się języka obcego

Jedni wierzą i mocno dbają o to żeby to, co zaplanowali na początku roku konsekwentnie realizować. Natomiast inni uważają takie styczniowe postanowienia jako bzdurę i nawet się nad tym nie pochylają.

Osobiście należę do pierwszej grupy, lubię podsumować mijający rok i zaplanować kolejny.

Oczywiście nie jesteśmy w stanie przewidzieć co się wydarzy w ciągu 12 miesięcy dlatego warto takie ogólne postanowienia rozbić na mniejsze, również pod kątem jednostek czasu. Uważa się, że planowanie na 12 tygodni jest skuteczne i realne w realizacji.

Co jeszcze możemy zrobić żeby w grudniu danego roku, siadając do podsumowania, śmiało powiedzieć „zrobiłem/am to”?

Przede wszystkim uwierz w siebie!

To najważniejsza rzecz, jaka pomoże ci w zmotywowaniu się do działania. To Ty musisz uwierzyć w swoje zdolności i umiejętności. W to, że osiągniesz sukces. A jeśli naprawdę Ci na czymś zależy – z pewnością łatwo się nie poddasz.

Wyznacz konkretny cel

Najlepiej jeden. Jeżeli planujesz, że zmienisz pracę, nauczysz się języka obcego czy schudniesz, zastanów się, która z tych rzeczy jest dla ciebie najważniejsza. Na której najbardziej ci zależy? Którą chcesz zrealizować jako pierwszą.

Wyznaczenie zbyt wielu celów na raz sprawi, że będzie Ci ciężko w nich wytrwać. Dlatego skup się na jednym. Określ go jasno i precyzyjnie. Wtedy o wiele łatwiej będzie ci go zrealizować. Bardzo pomocna przy stawianiu celów jest metoda SMART. Zgodnie z nią twoje postanowienie powinno być proste, mierzalne, osiągalne, realistyczne i terminowe. Nie wystarczy, że postanowisz „schudnę”. Musisz jasno określić, czego tak naprawdę oczekujesz, np. „Stracę 8 kg w trzy miesiące”.

Określ plan działania

Czasami cel, który sobie postawisz, może wydawać się tak duży, że aż niemożliwy do osiągnięcia. Zapewne znasz powiedzenie: „Jak zjeść słonia? Po kawałku!”. To właśnie metoda małych kroczków doprowadzi cię do sukcesu. Dlatego bardzo pomocne w  realizacji postanowień jest planowanie.

Rozpisz sobie plan działań na mniejsze jednostki czasu. Wypisz rzeczy, które regularnie będziesz robić, żeby dany cel osiągnąć. Myśl o nich jak o pozytywnych elementach twojego codziennego życia, a nie jak o przykrych obowiązkach. Takie nastawienie zwiększy Twoją szansę na powodzenie realizacji.

Powiedz o swoich postanowieniach

Podziel się wiadomością o swoim postanowieniu ze znajomymi czy rodziną. Wtedy będziesz mocniej starać się w nim wytrwać.

Z drugiej strony otrzymasz wsparcie otoczenia, które może okazać się niezbędne w chwili słabości. Dobrym pomysłem jest też zapisanie się do grupy osób realizujących taki sam cel. Wymiana sukcesów, ale i porażek, a także otrzymane wsparcie będą pomocne.

Nagradzaj się

Droga do osiągnięcia celu często jest długa, ale równie ważna (jeśli nawet nie ważniejsza) jak sam cel. Pamiętaj o tym, aby świętować także małe sukcesy w międzyczasie. Nagradzanie się za postępy w realizacji postanowienia jeszcze bardziej zmotywuje cię do działania.

Te rady oczywiście nie dotyczą tylko i wyłącznie postanowień noworocznych. Świetnie sprawdzą się również dla pomysłów i planów, które będziesz wdrażać w ciągu roku 🙂

POWODZENIA!

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do mojego newslettera i otrzymaj w prezencie eBooka “TOP 5 Zdrowych Nawyków”!

.

Zobacz mój najnowszy eBook

Jak w prosty sposób zacząć się zdrowo odżywiać

Dla kogo jest ebook „Jak w Prosty sposób zacząć się zdrowo odżywiać? Dla wszystkich, którzy chcieliby zmienić swoje nawyki żywieniowe, w sposób, który nie wywróci ich życia do góry nogami.

To dieta ma być dla Ciebie – nie Ty dla diety! Poznasz 5 szybkich rozwiązań, które możesz wdrożyć właściwie natychmiast, a dzięki którym zyska Twoje zdrowie i sylwetka. Dowiesz się na co zwrócić uwagę robiąc zakupy czy przygotowując posiłki. Jeśli szukasz prostych sposobów, które będą stanowiły bazę dla zdrowego odżywiania – ten ebook jest dla Ciebie!

Posłuchaj ostatnich podcastów!

Czym jest zastój wagi?

Czym jest zastój wagi?

Zaczynasz odchudzanie, masz rozpisany plan żywieniowy, zaplanowane treningi, przez kilka tygodni wszystko idzie zgodnie z planem. Waga leci, obwody maleją, jesteś zmotywowana i entuzjastycznie nastawiona do dalszej pracy. I nagle BUM! Tydzień, drugi, trzeci - starasz...

Czy kroki są ważne?

Czy kroki są ważne?

Czy chodzenie to w ogóle jest aktywność fizyczna? Ile dziennie kroków należy robić? Jaki wpływ marsz ma na nasz organizm? Czy dzięki spacerom można schudnąć? Jakich aplikacji używać do mierzenia kroków? Co można zrobić żeby chodzić więcej?O tym wszystkim mówię w tym...

Postaw mi kawę na buycoffee.to